راهنمای تعویض روغن موتور خودرو

چه زمانی روغن را عوض کنم؟

  • در گذشته، رسم جالبی میان رانندگان وجود داشت که هر ۵ هزار کیلومتر روغن خودرو را عوض می‌کردند. این سنت عجیب نه‌ به‌واسطه‌ی کیفیت روغن‌، بلکه به دلیل آسان‌ بودن شرایط فهم آن فراگیر شد؛ چرا‌که رانندگان با رسیدن کیلومترشمار خودرو به اعدادی با ضریب ۵، مثل ۸۰ هزار یا ۸۵ هزار، اقدام به تعویض روغن می‌کردند. ضمن اینکه باتوجه به ماینرال بودن روغن‌ها و احتمال اتمام طول عمر آن‌ها، حتی در صورت استفاده نکردن از خودرو، سالی ۲ بار به تعویض روغن مراجعه می‌کردند، هرچند که بعضی افراد نیز در انتهای هر فصل (هر سه ماه) به سراغ روغنی با ویسکوزیته‌ی مخصوص آن فصل می‌رفتند.
  •  امروزه نه‌تنها فناوری ساخت روغن موتور پیشرفت زیادی داشته است، بلکه پیشرانه‌ها نیز بسیار کمتر از گذشته باعث استهلاک روغن می‌شوند. بعضی خودروهای مدرن، زمانی که روغن از استاندارد خود خارج شود، راننده را مطلع می‌کنند؛ اما تا حدود زیادی می‌توان به عددی که روی بسته‌بندی روغن نوشته شده است، اعتماد کرد.
  •  خودروهای برون‌شهری که معمولا پیشرانه‌ی آن‌ها در یک دور موتور ثابت کار می‌کند، دیرتر به تعویض روغن احتیاج خواهند داشت؛ اما بهتر است کسانی که در شهر، با ایست و حرکت‌های متوالی مواجه هستند، پیش از رسیدن به کیلومتر انقضای روغن، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.
  • همچنین طبق جداول تعریف شده خودروسازها بسته به نوع خودرو و روغن به کار رفته معمولا عددی بین 7 تا 10 هزار کیلومتر جهت سرویس دوره ای و تعویض روغن خودرو ها در نظر گرفته می شود.

توجه به درپوش قوطی روغن موتور

تولید کننده های معتبر توجه فوق العاده ایی به درپوش قوطی روغن می کنند. این نوع تولید کنندگان درپوش قوطی ها را به صورت حرفه ایی طراحی می کنند. در واقع آن ها تیم طراحی خاصی برای این کار دارند تا بتوانند از این طریق روغن اصلی خود را از روغن تقلبی در بازار روان کار ها متمایز کنند. درپوش روغن های اصل به گونه ایی طراحی می شوند که بعد از باز شدن آسییب ببینند! بله تعجب نکنید هدف این است که پس از باز شدن درب روغن آسیب ببیند تا سودجویان نتوانند مجددا از قوطی استفاده کنند. زیرا همان طور که می دانید بسیاری از سودجویان از قوطی برند های معتبر استفاده می کنند و متاسفانه با این روش بسیاری از مصرف کنندگان را با مشکل مواجه ساخته اند.
تمام این ترفند ها می تواند شما را در خرید روغن های مرغوب و اصل یاری کند. اما در کنار این ترفند ها خرید از فروشنده معتبر نیز بسیار مهم است زیرا، از دغدغه شما می کاهد. پیشنهاد می کنیم از روغن های معتبر addinol آلمان یا Aisin ژاپن از مراکز معتبر استفاده کنید .

سياه شدن روغن !؟

در ذهن بيشتر رانندگان، شفاف بودن رنگ روغن نشانه مرغوبيت آن است. حتي اگر اين روغن براي مدتي داخل اتومبيلشان کارکرده باشد در حالي که به اعتقاد کارشناسان فني خودرو اين موضوع براي روغن هاي کارکرده يعني فاجعه اي بزرگ در کمين است. کارشناسان فني خودرو مي گويند اگر روغن موتوري را داخل موتور اتومبيل خود استفاده کرديد و پس از چند هفته شروع به تغيير رنگ نکرد و شفاف ماند بدون درنگ به تعويض روغني مراجعه کرده و براي تعويض آن اقدام کنيد چون اين روغن اصلا مرغوب نيست. آنها به يکي از وظايف روغن که تميزکاري داخل موتور و زدودن دوده هاي حاصل از احتراق است، اشاره مي کنند که اگر روغني اين وظيفه را بخوبي انجام ندهد نشانه نامرغوب بودن آن است و بايد سريعا آنرا تعويض نمود. پس اگر روغن موتور شما براي مدتي کار کرده و هنوز شفاف است درنگ نکنيد، چون روغن مناسبي استفاده نشده است. البته بايد به اين تکته توجه شود که سياه شدن روغن موتور هرگز نشان دهنده زمان تعويض آن نيست، چون روغن موتورهاي خوب و استاندارد به دليل خاصيت پاک کنندگي مناسب تقريبا پس از دوهفته شروع به تغيير رنگ مي کنند و رو به سياهي مي روند، بنابراين صرفا با توجه به مدت زمان قابل استفاده بودن و شرايط استفاده از اتومبيل توجه داشته باشيد.

 

استفاده از فلاشینگ روغن

کارشناسان فني خودرو همواره دارندگان اتومبيل را به استفاده از يک نوع روغن موتور استاندارد و توصيه شده در دفترچه راهنماي خودرو تشويق مي کنند و معمولا رانندگان را از مخلوط کردن دو نوع روغن موتور مختلف برحذر مي دارند. اما نکته ظريفي که بسياري از رانندگان به آن توجه ندارند بحث مخلوط شدن روغن موتورهاي مختلف با يکديگر آن هم هنگام تعويض روغن موتور است. اگر کمي دقت کنيم درمي يابيم وقتي براي تعويض روغن به فروشگاه يا تعميرگاه مجاز اتومبيل خودمان مراجعه مي کنيم به دليل محدوديت هاي زماني و البته عجله، پس ازچند دقيقه اي که سرويس خودرو انجام گرفت بلافاصله راهي جاده و خيابان مي شويم دريغ از اين که اين کار مي تواند براي موتور اتومبيل ما زيان آور باشد. براساس تحقيقات انجام شده اين اتفاق باعث مخلوط شدن روغن کارکرده باقيمانده داخل موتور با روغن تازه مي شود که تفاوت هاي موجود از اين بابت در فرمول شيميايي آنها مي تواند خاصيت روغن جديد را کاهش داده و باعث از بين رفتن سريع خاصيت اصلي روغن جديدي که خريداري کرده ايم، بشود. بنابراين بهتر است تعويض روغن خودرو را با حوصله اي هرچه بيشتر انجام و اجازه دهيم روغن سوخته داخل موتور تا آخرين قطره از داخل خودرو خارج شود، در حالي که استفاده از دستگاه هاي نوين مکش روغن توانايي تخليه کامل روغن و لجن باقيمانده در کف را نداشته به اين دليل که رسوبات مضر همواره داخل محفظه روغن خودرو باقي مي مانند. لذا در صورت تعويض نوع روغن استفاده ار روغن فلاشينگ اکيدا” توصيه ميگردد.

 (جهت توضیحات تخصصی بیشتر در این مورد اینجا کلیک نمایید )

 

انتخاب روغن موتور مناسب

روغن موتور علاوه بر سازگاري با ترکيبات پليمري موجود بايد داراي اثرات بازدارندگي خوبي در مقابل زنگ زدگي، خوردگي، اکسيداسيون و سايش باشد. به طور کلي روغن هاي موجود بازار به دو گروه تک درجه اي Mono Grade و چهارفصل Multi Grade تقسيم بندي مي شود که امروزه با توجه به تکنولوژي مورد استفاده در موتورهاي امروزي، گروه دوم همواره از سوي کارشناسان توصيه مي شود. انجمن مهندسي خودرو، روغن هاي موجود بازار را مطابق طبقه بندي SAE تقسيم بندي کرده است، به صورتي که با نمادي شامل دو عدد و يک حرف لاتين مشخص شده اند. در اين تقسيم بندي عدد قبل از حرف W نشان دهنده گرانروي روغن در دماي پايين است (W: Winter ) و هرچه کمتر باشد روغن مورد نظر در دماي کمتري قابل استفاده است، اما در مقابل عدد بعدي که نشان دهنده گرانروي در دماي بالا براي روغن است هرچه بيشتر باشد روغن مذکور در دماي بالاتر چسبندگي بيشتري خواهد داشت.به عنوان مثال 10W نشان دهنده ويسکوزيته روغن در دماي پايين و 40 ويسکوزيته در دماي بالاست. به عبارت ديگر روغن 10W-40 مي تواند براي دماي پايين تر از دماي انجماد تا بالاتر از 100 درجه مورد استفاده قرار گيرد و براي خودروهايي که بين شهرستان هاي سردسير و گرمسير تردد مي کنند، مناسب است.

 

علت روشن شدن چراغ روغن موتور

معمولا دلیل روشن شدن چراغ روغن با وجود پر بودن مخزن آن، فشار کم روغن است. این فشار باید توسط پمپ روغن که در موتور ماشین قرار دارد ایجاد شود. در صورت خراب بودن این پمپ، احتمال آسیب رسیدن به موتور بسیار زیاد خواهد بود. پس به هیچ وجه ماشین را دوباره روشن نکنید. در این شرایط بهتر است ماشین را با استفاده از بکسل کردن به نزدیک ترین تعمیرگاه برسانید.

  • کم شدن سطح فشار روغن در موتور
  • کم شدن میزان روغن
  • نامناسب بودن روغن موتور استفاده شده
  • وجود مشکل در فیلتر روغن
  • وجود مشکل در یاتاقان ها
  • قاطی شدن آب و روغن ( یا گاه بنزین و روغن )

 

‫5/5 ‫(1 نظر)