راهنمای تعویض روغن گیربکس خودرو
راهنمای تعویض روغن گیربکس خودرو

چگونه متوجه خراب شدن روغن گیربکس شویم؟

چک کردن روغن گیربکس کار ساده ای نیست و برخی از خودروها باید حتما بر روی چال مکانیکی رفته یا با استفاده از جک از زمین جدا شوند تا بتوان وضعیت این روغن را در آن ها سنجید. با این حال با رفتن به تعمیرگاه می توانید متوجه وضعیت خرابی این قسمت از خودرو شوید. به یاد داشته باشید که عملکرد نادرست دنده های اتوماتیک و همچنین سفت شدن دنده ها در خودروهای دستی از نشانه های بارز خراب شدن این روغن هستند. همچنین اگر داخل این روغن تکه های ریزی از آهن وجود داشته باشد نشانه ای ناخوشایند از خراب شدن جعبه دنده است و باید به طور کلی این قسمت را بازبینی کنید.

 

علائم وجود مشکل در گیربکس

۱) سر و صدای خودرو هنگام توقف:
نیازی به گفتن نیست که اگر هنگام تعویض دنده صداهای غیر معمول می‌شنوید به این علت است که گیربکس به شدت در حال کار است، ولی آیا به فکرتان خطور می‌کند هنگامی که دنده خلاص است هم اشیایی به هم برخورد بکنند؟ بله، قطعات گیربکس در تماس با هم هستند و به هم برخورد می‌کنند. این قبیل سر و صداها می‌توانند، راه حل هایی ساده و یا گران قیمت داشته باشند… مانند بسیاری از عیب و ایرادهایی که در فهرست ما وجود دارند، گاهی افزودن یا تعویض واسکازین گیربکس می‌تواند کارساز باشد.
۲) جا نرفتن دنده:
در گیربکس هایی که به درستی کار می‌کنند، خودرو با همان دنده‌ای که شما یا کامپیوتر خودروی‌تان تعیین کرده‌اید به راهش ادامه می‌دهد، تا زمانی که شما یا کامپیوتر بخواهید دنده عوض کنید. ولی در مورد گیربکس هایی که دنده آن ها از جا در می‌رود، خودرو دیگر با دنده‌ای که برایش تعیین شده حرکت نمی‌کند و آن را پس می‌زند، و (گیربکس های دستی) تمایل دارند به حالت خلاص در بیایند. این امر در بهترین حالت ناامید کننده و در بدترین حالت خطرناک است: وقتی پای‌تان را از روی پدال گاز برمی‌دارید تا کنترل خودرو از دست‌تان خارج نشود، تنها چیزی که به آن فکر می‌کنید این است که گیربکس نیرویی به چرخ ها منتقل نکند. نیازی نیست به فکر فرو بروید.
۳) کلاچ شل:
در اینجا مشکل دیگری مطرح می‌شود که دارندگان خودروهایی با گیربکس دستی را غافلگیر می‌کند، یعنی: کلاچ شل. کلاچ شل، کلاچی است که وقتی راننده پدال کلاچ را فشار می‌دهد، دیسک را از فلایویل جدا نمی‌کند. راننده نمی‌تواند دنده را تعویض کند چون کلاچ هنوز درگیر است و دارد با نیروی موتور می‌چرخد. راننده به طوری ناگهانی و با صدای سایش غیرمنتظره‌ای که هنگام تعویض دنده می‌شنود از این مشکل مطلع می‌شود. خوشبختانه، مشکل زیاد جدی نیست و برطرف کردن آن هم در مقایسه با دیگر مشکلات مربوط به گیربکس، هزینه‌بر نیست. در اغلب موارد، مشکل به شل شدن بیش از حد پدال کلاچ مربوط می‌شود. وقتی کابل یا اتصال بین پدال و دیسک کلاچ زیاد آزاد باشد، کلاچ اهرم کافی برای جدا کردن دیسک از فلایویل را در اختیار ندارد. اگر بدانید دنبال چه چیزی می‌گردید، حتی افراد غیر متخصص هم می‌توانند ایرادهای گیربکس را تشخیص بدهند.

‫0/5 ‫(0 نظر)