راهنمای فلاشینگ موتور

کارشناسان فنی خودرو همواره دارندگان اتومبیل را به استفاده از یک نوع روغن موتور استاندارد و توصیه شده در دفترچه راهنمای خودرو تشویق می کنند و معمولا رانندگان را از مخلوط کردن دو نوع روغن موتور مختلف برحذر می دارند. اما نکته ظریفی که بسیاری از رانندگان به آن توجه ندارند بحث مخلوط شدن روغن موتورهای مختلف با یکدیگر آن هم هنگام تعویض روغن موتور است. اگر کمی دقت کنیم درمی یابیم وقتی برای تعویض روغن به فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز اتومبیل خودمان مراجعه می کنیم به دلیل محدودیت های زمانی و البته عجله، پس ازچند دقیقه ای که سرویس خودرو انجام گرفت بلافاصله راهی جاده و خیابان می شویم دریغ از این که این کار می تواند برای موتور اتومبیل ما زیان آور باشد. براساس تحقیقات انجام شده این اتفاق باعث مخلوط شدن روغن کارکرده باقیمانده داخل موتور با روغن تازه می شود که تفاوت های موجود از این بابت در فرمول شیمیایی آنها می تواند خاصیت روغن جدید را کاهش داده و باعث از بین رفتن سریع خاصیت اصلی روغن جدیدی که خریداری کرده ایم، بشود. بنابراین بهتر است تعویض روغن خودرو را با حوصله ای هرچه بیشتر انجام و اجازه دهیم روغن سوخته داخل موتور تا آخرین قطره از داخل خودرو خارج شود، در حالی که استفاده از دستگاه های نوین مکش روغن توانایی تخلیه کامل روغن و لجن باقیمانده در کف را نداشته به این دلیل که رسوبات مضر همواره داخل محفظه روغن خودرو باقی می مانند. لذا در صورت تعویض نوع روغن استفاده ار روغن فلاشینگ اکیدا” توصیه میگردد.

 

فلاشینگ موتور چیست؟

اجزای داخلی خودرو به واسطه یک مایع سیال شسته می‌شود که فلاشینگ موتور نام دارد. در واقع فلاشینگ موتور عملیات پاکسازی تمام ناخالصی‌ها را از درون موتور انجام می‌دهد. تمامی روغن موتورهای موجود در بازار طول عمر مشخصی دارند و به مرور زمان فرسوده می‌شوند. به طور کل تمامی مواد مصرفی مربوط به خودرو باید سرویس دوره‌ای به موقع داشته باشند.

با توجه به روغن‌های موجود در بازار و نحوه عملکرد خودروهای جدید بهتر است پس هر چند باری که تعویض روغن به همراه فیلتر روغن، تعویض فیلتر هوا، تعویض فیلتر کابین و تعویض فیلتر بنزین صورت پذیرفت، یکبار نیز به فرآیند فلاشینگ موتور بپردازید. این کار کلیه ضایعات و مواد مخرب را از موتور خارج می‌کند. به نوعی فلاشینگ موتور یک ماده شیمیای است که درون موتور ریخته می‌شود و با سپری‌شدن مدت زمان مشخص موتور خودرو به صورت کامل شسته می‌شود.

همیشه فلاشینگ موتور را بین دو زمان تخلیه روغن قدیم و تعویض روغن جدید انجام می‌دهند. حتما برای فلاشینگ موتور خودروی خود با یک کارشناس مشورت نمایید و اجازه دهید که این کار به واسطه یک متخصص صورت پذیرد، چرا که انجام بدون دانش این عملکرد، به موتور آسیب وارد می‌کند. مایع فلاشینگ موتور دقیقا چند دقیقه بعد از تخلیه روغن با باز شدن پیج کارتل تخلیه می‌شود. رسوبات روغن جریان حرکت و روانکاری روغن را کاهش می‌دهد. چنانچه سرویس دوره‌ای خودرو را به موقع انجام دهید، شاهد فعالیت سالم و درست موتور اتومبیل خود خواهید بود.

 

زمان فلاشینگ موتور

  1.  اگر خودروی دست دو خریداری کرده‌اید و از سوابق سرویس دوره‌ای آن اطلاعات دقیقی در دست ندارید.
  2. چنانچه فردی هستید که در فواصل طولانی مدت تعویض روغن خودرو را انجام می‌دهید، فلاشینگ موتور تاثیر بسزایی در سلامت موتور خواهد داشت.
  3. زمانیکه موتور خودرو را تعمیر می‌کنید، حتما فرآیند فلاشینگ موتور را انجام دهید تا به صورت کامل موتور خودرو پاکسازی گردد.

رسوبات روغن موجب چسبندگی در قطعات موتور می‌شود، فلاشینگ موتور کارکرد قطعات را نرم و هموار می‌سازد.

 

۴ نوع فلاشینگ روغن و زمان استفاده از آن ها

فیلتراسیون مدار

این فرآیند زمانی انجام می شود که سیستم در حال کار است و پمپ های سیستم در الگوی  جریان عادی خود کار میکنند.معمولا شامل یک مدار تصفیه ی خارجی بر روی مخزن می باشد. بسیاری از پرسونل نگهداری و تعمیرات این فرآیند را به علت دست یابی به سطح تمیزی پایین تر از نرمال و یا مشخصات تعیین شده ی سازنده ،فلاش روغن میداند. این فرآیند زمانی مناسب است که نگهداری دوره ای که به زمان، مقدار مخزن و تمیزی آن ، تعویض روغن/فیلتر محدود است، انجام می گیرد. این فرآیند را در زمان شکستگی لوله ها و یا خرابی یاتاقان ها انجام ندهید.

شست و شو / تمیز کردن

این فرایند زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که سیستم را با یک سیال خنثی و یا روغن پر می کنند. مراحل آن شامل خالی کردن سیستم، پر کردن مخزن تا حد کمینه ی سطح مدار و استفاده از پمپ سیستم برای گردش درآودن در مسیر نرمال جریان، می باشد. عموما، این فرآیند زمانی که تمامی روغن را در زمان تعویض، عوض میکنیم و یا از شوینده ها برای پاک کردن آلودگی های سیستم استفاده می کنیم، بکار گرفته می شود. سطح تمیزی این روش عموما با شمارش ذرات تعیین می شود. معمولا اگر فرآیند وارنیش زدایی در میان است بهتر است که از یک دسته آزمایش هم استفاده شود.

فلاش سیستم

این نوع از فلاشینگ زمانی که پمپ ها سیستم در کارهستند استفاده می شود. این روش نیازمند نصب یک بایپس در حوالی تمام اجزا و قطعات حساس مانند یاتاقان ها، شیر کنترل، و همچنین حذف تمام صفحات اورفیس و یا هر قطعه ای که در سیستم توسط فلاشینگ صدمه میبیند، می باشد. بررسی چشمی مدیا همراه با شمارنده ی ذرات برای تعیین سطح تمیزی این روش مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند برای اعمال نگهداری سبک مناسب است اما از استفاده ی این  فرآیند برای واحد های بحرانی که می توانند تا قبل از دوره ی تعمیرات فاکتور خاموشی باشند خودداری کنید.

فلاش روغن با سرعت بالا

بسیاری بر این باورند که سرعت های بالا با رسیدن به جریان آشفته امکان پذیر است. جریان مغشوش در عدد رینولد بالا رخ می دهد و نیروی اینرسی بر آن حاکم است که تمایل به تولید و تغییر جهت جریان و اغتشاش در درون لوله دارد. این فرآیندکمک می کند که مواد روی دیواره های لوله ها شکسته و جدا شود. اگر سرعت کافی به سیستم داده نشود، روغن به صورت جریان آرام  حرکت می کند، و مسیر کمترین مقاومت را می پیماید و تمام آلودگی های دیواره ها را باقی می گذارد که موجب خرابی می شود.  عدد رینولد ۴۰۰۰ کمترین نرخ جریان است که باعث مغشوش شدن سیال می شود. با این حال ، در ۹۹% مواقع، این عدد آشفتگی مناسبی برای حمل کردن ذرات آلاینده نیست.

در زمانی که فلاشینگ با سرعت بالا انجام می دهید هدف را دو تا سه برابر جریان اصلی و نرمال قرار دهید و اگر مقدور هست عدد رینولدز را ۲۰۰۰۰ قرار دهید.

فلاشینگ با سرعت بالا شامل سیستم بایپس پمپ می باشد و واحد جداگانه ای را بکار می گیرد. و مانند فلاشینگ سیستم ، نیازمند نصب یک بایپس در حوالی تمام اجزا و قطعات حساس مانند یاتاقان ها، شیر کنترل، و همچنین حذف تمام صفحات اورفیس و یا هر قطعه ای که در سیستم توسط فلاشینگ صدمه میبیند، می باشد.

 

افزودنی stp

روغن موتور درون پیشرانه به مرور زمان دچار تغییرات فیزیکی و شیمیایی می‌شود تا جایی که بسته به کیفیت ساخت آن، می‌تواند حتی خواص نه‌چندان مناسبی برای پیشرانه پیدا کند. برای مثال، روغن در طول کارکرد خود ممکن است رقیق شده، میزان بخار‌شدن آن بالا برود، از حجم آن در اثر بخار‌شدن کاسته شود، به حالت اکسیده شدن و در نتیجه ایجاد لجن پیش برود و…‌ که همگی باعث کاهش کیفیت کاری آن خواهد شد. اما افزودنی‌های مختلفی برای دوری از این حالت و افزایش پایداری روغن موتور در بازار وجود دارد که معروف‌ترین آنها، افزودنی stp است که البته این افزودنی را می‌توان برای استفاده در قسمت‌های فنی دیگر خودرو مثل گیربکس، دیفرانسیل و… نیز پیدا کرد. از دیگر خواص این افزودنی‌ها، افزایش غلظت روغن و روانکار در فصول گرم سال به منظور جلوگیری از پاره‌شدن لایه روغن در بین قطعات و همچنین کاهش سطح تبخیر روغن است. ضمن اینکه stp از معروف‌ترین این افزودنی‌هاست و می‌توان انواع دیگر با کیفیت‌های متفاوت‌تر نیز در بازار یافت به نحوی که امروزه افزودنی‌های بر پایه تکنولوژی نانو نیز در بازار یافت می‌شوند که کارکرد‌هایی مثل افزایش طول عمر روغن، کاهش اصطکاک بین قطعات، ترمیم جداره‌ها و…. دارند.

مکمل‌های ترمیمی

گاهی مواقع در اثر روانکاری نامناسب بخش‌هایی مثل دیفرانسیل، گیربکس و موتور، روی اجزای آنها خط و خش‌هایی به وجود می‌آید که مشکلاتی مثل ایجاد سر و صدا، کاهش راندمان کاری و… ایجاد می‌کنند. اگر این خطوط چندان عمیق نباشند می‌توان با افزودنی‌هایی که به روانکار اضافه می‌شود، آنها را ترمیم کرده و از گسترش آنها نیز جلوگیری کرد.  این افزودنی‌ها بر اساس تکنولوژی و علم نانو ساخته می‌شوند که اساس کاری آنها نیز ایجاد لایه بسیار نازکی از جنس سرامیک ‌روی جداره‌هاست تا هم خط و خش‌های ایجاد شده ترمیم شوند و هم پایداری و مقاومت سطوح کاری افزایش پیدا کند.