راهنمای خرید – مولتی مدیای اندروید

<< بررسی کامل و جزء به جزء قطعات دستگاه میراکو و مقایسه با سایر مدل ها >>

.

.

در این قسمت سعی می شود تا توضیحات کاملی نسبت به این دستگاه و قطعات تشکیل دهنده ی آن و تفاوت های کیفی و کمی با سایر برند ها با جزییات کامل بررسی شود تا مشتریان عزیز با آگاهی کامل نسبت به انتخاب دستگاه مورد نظر خود اقدام نمایند :

.

.

(( بدنه و قالب کلی دستگاه ))

به طور کلی دستگاه های مولتی مدیای خودرو از نظر بدنه به 2 قسمت کلی تقسیم می شوند ، قسمت پنل جلویی که فریم دور صفحه نمایش بوده و قسمت پشتی دستگاه که قاب در بر گیرنده قسمت مادربرد بوده که با اتصالاتی به پنل جلو وصل می شود.

قسمت پشتی معمولا از یک کیس از جنس استیل برای نگهداری مادربرد و DVD رام استفاده میشود که در قسمت انتهایی آن که سوکت ها قرار میگیرند هیت سینک که از جنس های مختلف ساخته میشود قرار دارد که برای خنک کردن قطعات برد مهم است و جنس خوب هیت سینک کاربردی بهتر از گذاشتن فن دارد .

همچنین قسمت پشتی معمولا در 2 سایز 1Din , 2Din استفاده میشود که تنها تفاوت آنها برای استفاده از DVD رام میباشد که به همین دلیل سایز 2 برابر دارند و مدل های با سایز بالای 9 اینچ که شامل DVD رام نمیشوند قسمت پشتی به صورت 1Din میباشد که تقریبا اندازه و حجمی نصف 2Din دارند .

همچنین در مدل های ارزان قیمت تر برای کاهش هزینه ها از قاب های پلاستیکی نیز استفاده میشود که پشت دستگاه فلت شده و به کوچکترین و مقرون به صرفه ترین حالت خود طراحی شده اند.

در کل مجموعه پنل جلو و قاب پشت ارزشی حدود 5 درصد از قیمت کلی دستگاه را شامل میشوند.

.

.

قسمت بعدی هم قسمت جلویی و یا پنل اصلی دستگاه میباشد که معمولا با مدل های مختلفی برای هر خودرو طراحی میشوند و تایین کننده سایز صفحه نمایش آن مدل میشوند …

برخی از مدل ها دارای دکمه های فیزیکی بوده که صفحات کوچکتری دارند و برخی مدل ها که امروزه بیشتر تولید می شوند دکمه های فیزیکی به طور کلی حذف شده و جای آنها را دکمه های لمسی در کنار صفحه نمایش میگیرند که در این حالت بیشترین سایز صفحه نمایش قابل استفاده بوده ، همچنین نیاز به یک برد اختصاصی برای هر مدل دکمه دار و نیاز به تغییر آن برد منطبق با مادربرد اصلی که هر ساله در حال تغییر است نیز یکی از عللی است که در مدل های جدید به دلیل تنوع روزانه مادربرد ها کم کم کنار گذاشته شده اند .

.

.

(( صفحه نمایش و تاچ ))

صفحات نمایش که یکی از مهمترین اجزای مورد استفاده در مولتی مدیای خودرو می باشند خود دارای مدل ها و برندهای بسیار متفاوتی بوده به طوری که به صورت قابل توجهی باعث تغییرات قیمتی می شوند به عنوان مثال بازه ای حدود 100 هزار تومان الی 1 میلیون تومان رنج قیمت صفحات نمایش این مانیتور ها می باشد .

تقریبا تمام برندهای مورد استفاده در این دستگاه ها شامل برندهای چینی بوده که درجه بندی های کیفی مختلفی دارند و برندهای معتبر آن قابل رقابت با برندهای مطرح جهان هستند.

مشخصه های LCD خوب در خودرو شامل چندین مورد بوده که شامل :

  • میزان روشنایی
  • تراکم پیکسل ها و رزولوشن تصویر که در مدل های قدیمی مخصوصا ویندوزی ها 600*800 بوده و در حال حاظر بالاترین رزولوشن این صفحات 600*1024 میباشد
  • میزان کنتراست رنگ ها و تعداد رنگ های قابل نمایش که بالاترین آن 16 میلیون است
  • تکنولوژی صفحه که در حال حاظر بهترین آن IPS بوده که دارای زاویه دید و شفافیت بیشتری نسبت به سایر مدل ها بوده

پ.ن : ( در حال حاظر در حال تست و بررسی جدیدترین سری صفحات نمایش LED هستیم که دارای رزولوشن 800*1280 بوده و همچنین برخلاف صفحات LCD دارای نوی پس زمینه بکلایت جدا نبوده بلکه هر پیکسل به تنهایی روشن و خاموش شده که باعث میشود کنتراست و عمق رنگ ها نیز به بیشترین حد خود برسند و البته این صفحات قیمتی معادل 2 برابر صفحات IPS بوده که شامل افزایش قیمتی حدود 500-400 هزار تومانی به صورت سفارشی خواهند بود )

…………………………………………………………………………………………..

در مورد صفحات تاچ دستگاه نیز اخیرا با حذف شدن دکمه های فیزیکی از روی پنل ها دکمه هایی به صورت لمسی در حاشیه های این صفحات قرار گرفته اند که کمبود دکمه های فیزیکی در حداقل فضا جبران شود …

همچنین آخرین تکنولوژی مورد استفاده این صفحات در مانیتورهای خودرو مدل های 2.5D بوده که دارای حاشیه هایی صیقلی مانند صفحات گوشی های جدید آیفون هستند

در نهایت صفحات تاچ قیمتی بین 20 تا 80 هزار تومان دارا بوده که بر خلاف LCD تفاوت مدل های آن تاثیر چندانی در قیمت نهایی دستگاه ندارند …

.

(( برد ها ))

.

اصلی ترین بخش هر دستگاه دیجیتالی مربوط به بردهای تشکیل دهنده آن میباشد به طوری که چیزی در حدود 70 تا 80 درصد از قیمت این دستگاه ها مربوط به همین قسمت ها می شود و برای بررسی قیمت و مقایسه دستگاه ها این بخش باید بررسی شود چرا که شامل صد ها IC و خازن و دیگر اجزایی بوده که با اندکی تغییر در کمیت و کیفیت آنها میتوان قیمت تمام شده را به نحو محسوسی تغییر داد .

بردهای یک دستگاه مولتی مدیای خودرو شامل چند بخش می شوند :

  • مادربرد : که قسمت اصلی و کلیت دستگاه را مشخص میکند و قسمت هایی مانند آمپلیفایر ، رادیو ، بلوتوث ، wifi ، هارد و … همگی روی آن قرار گرفته اند.
  • پردازنده : که مغز اصلی دستگاه و گرانقیمت ترین قسمت آن را تشکیل میدهد که شامل پردازنده اصلی دستگاه میباشد و در مرکز مادربرد یه صورت مجزا نصب میشود.
  • برد LCD : که برد رابط میان صفحه نمایش و تاچ با مادربرد اصلی بوده و آنها را به هم متصل میکند
  • برد DVD رام : این برد نیز رابط میان مادربرد و DVD رام های داخلی بوده که درصورت استفاده در ضبط در سایزهای زیر 9 اینچ از آن استفاده میشود
  • برد صفحه کیبورد : این برد نیز مخصوص مدلهای دارای دکمه فیزیکی نیاز میباشد که برای هر مدل باید به صورت اختصاصی طراحی شود و پشت دکمه ها تصب شده که با فشردن دکمه ها فرمان به این برد رسیده و این برد نیز آن را به مادربرد اصلی انتقال میدهد .
  • برد بکلایت : که این برد در مدل های تمام تاچ استفاده شده و شامل 2 مدل مونو یا تک رنگ و مدل RGB با قابلیت تغییر رنگ میباشند .

( نکته مهم در این میان این است که همه این بردها باید با یکدیگر هماهنگ باشند به طوری که اگر مادربردی تغییر کند سایز بردها نیز باید تغییر پیدا کنند که با مدل جدید سازگاری داشته باشند و به همین دلیل به دلیل تنوع و رقابت های روز افزون در این صنعت کم کم مدل های دارای دکمه های فیزیکی حذف شده و شرکت ها به مدل های تمام لمسی روی می آورند چرا که برای هر خودرو نیاز به حدافل تیراژ تولید بوده و با تغییر هر ساله برد اصلی و نیاز به تغییر سایز بردها کاری هزینه بر بوده و به جای آن از صفحات تاچ بزرگتر که دربردارنده دکمه ها به صورت لمسی بوده استفاده میشود که دیگر نیازی به این برد نباشد. )

.

1- مادربرد :

مانند دیگر سیستم های کامپیوتری مادربرد بخش اصلی و کلی دستگاه را تشکیل میدهد که خود شامل تعداد زیادی IC ، ترانزیستور ، مقاومت ، خازن و … بوده که ما فقط در اینجا به مهمترین قسمت های آن و مقایسه با مدل های مختلف آن میپردازیم :

.

.

  • آمپیلی فایر :

یکی از مهمترین کارکردهای دستگاه های مولتی مدیا گرفتن بهترین خروجی صدا در پخش صدای موسیقی و فیلم از طریق باندهای خودرو میباشد به طوری که کیفیتی بهتر از ضبط کارخانه ای ارایه دهد.

برای این منظور سعی شده تا آخرین نسل از آمپیفایر های 12 ولت خودرو مدل TDA7850 در این دستگاه ها استفاده شود که ارتقای کیفی مناسبی نسبت به مدل قبلی TDA7851 داشته است .

برای خیلی از خریداران این مساله بسیار مهم هست که برای داشتن صدایی بهتر چه باید کرد …

اولین توصیه ی ما تعویض ضبط فابریک خود با آخرین نسل مولتی مدیای فابریک خودروی خود بوده که در این حالت تغییر محسوسی از نظر وضوح و کیفیت صدا احساس خواهند کرد …

حال برای افرادی که نیاز به سیستمی حرفه ای تر داشته باشند بستگی به خودروی خود باید اقدام به تعویض بلندگوهای فابریکی خود کرده و سپس از دستگاه های اختصاصی آمپیفایر استفاده کنند که در این صورت آمپیلیفایر مولتی مدیا تنها نقش یک پلیر داشته و عملیات تفکیک صدا بر عهده آمپیلیفایر خارجی خواهد بود ، و دستگاه های میراکو با دارا بودن 2 جفت یا 4 رشته سیم RC + یک تک سیم سابووفر نیز قابلیت اتصال به سیستم های حرفه ای پخش صدا را خواهد داشت.

.

  • شبکه های بی سیم :

دستگاه های مولتی مدیای اندروید میراکو دربردارنده کاملترین و جدیدترین فناوری های شبکه های بیسیم بدون رغیب بوده که شامل موارد زیر می باشد :

– ماژول WIFI با استاندارد 802.11 b/g/n

– ماژول بلوتوث که از آخرین نسل ورژن 4 استفاده شده است.

– ماژول GPS که برای دریافت سیگنال ماهواره های GPS و مسیریابی بوده که دارای آنتن تقویتی مجزا میباشد

شبکه ی 4G که برای اولین بار این دستگاه دارای 2 ورودی سیمکارت یکی در کنار دستگاه و دیگری به صورت اکسترنال با قابلیت دسترسی در داشبورد میباشد که دارای 2 آنتن مخصوص به خود میباشند.

.

  • پورت های ورودی و خروجی :

ورودی و خروجی ها شامل امکانات اتصال به دستگاه های خارجی بوده که دستگاه های میراکو شامل کاملترین ارتباطات بوده مانند قابلیت اتصال و ساپورت مانیتورهای پشت سری ، اتصال به سیستم های صوتی حرفه ای ، دوربین های DVR ، دوربین های 360 درجه ، دوربین عقب و جلو به صورت استاندارد ، گیرنده دیجیتال ، دستگاه های فشار باد لاستیک TPMS و ….

.

.

2- برد پردازنده اصلی :

اصلی ترین قسمت دستگاه و مغز اصلی و همچنین گرانقیمت ترین بخش دستگاه را این برد تشکیل میدهد که شامل مهمترین قطعات دستگاه شامل پردازنده CPU ، گرافیک GPU ، حافظه و رم دستگاه میباشد و تاثیر گذارترین بخش در قیمت گذاری دستگاه محسوب میشود که محدوده قیمتی معادل 500 هزارتومان الی 2 میلیون تومان را شامل میشود که نشان دهنده تاثیر قیمتی زیاد آن و ایجاد اختلاف قیمت در رنج های های مختلف می شود .

در ادامه به بررسی جزییات بیشتر قطعات روی این برد میپردازیم :

  • حافظه H.D.D :

یکی از قطعات روی این برد حافظه داخلی دستگاه را تشکیل میدهد ، حافظه ی این دستگاه ها امروزه در 3 حجم 16 – 32 – 64 گیگ ارایه می شوند که میتوان از آن برای ذخیره سازی موسیفی ، فیلم و … روی دستگاه بدون نیاز به استفاده از حافظه USB استفاده کرد .

در حال حاظر به دلیل آن که افزایش حجم حافظه تاثیری در سرعت و عملکرد پردازش نخواهد داشت حافظه 32 گیگی با برند معتبر سامسونگ برای دستگاه های میراکو در نظر گرفته شده است که هم کمبود حجم در مدل 16 گیگ مشاهده نشود و همچنین افزایش بیش از حد هزینه با مدل 64 گیگ به مشتری متحمل نگردد ، چرا که در صورت نیاز به حجم بیشتر میتوان از یک حافظه مستقل فلش USB و یا مموری کارت SD هر کدام به میزان 64 گیگ استفاده کرد و بنا به نیاز کاربر به حافظه دستگاه اضافه گردد .

  • رم Ram :

رم دستگاه ها در واقع عبارت است از یک حافظه موقت که جهت باز کردن برنامه ها و ذخیره اطلاعات به صورت موقع توسط دستگاه استفاده می شود ، همچنین این بخش یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در سرعت عملکرد دستگاه و هنگ نکردن و باز کردن برنامه های سنگین میباشد به گونه ای که در دستگاه های با رم 1 گیگ شاهد هنگ کردن های متعدد هنگام باز کردن برنامه های سنگین مخصوصا برنامه های مسیریابی نقشه بوده ایم ، که هم اکنون با استفاده از قویترین و سریعترین رم موجود DDR4 با حجم 4 گیگابایت برای این دستگاه ها از نظر سرعت و حجم برای باز کردن برنامه های سنگین دیگر با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

  • پردازنده CPU :

پردازنده یا CPU در همه دستگاه ها وظیفه پردازش اطلاعات و داده ها را دارد که سرعت عملکرد دستگاه ها به میزان قدرت این پردازنده بستگی مستقیم دارند ،

به همین جهت از آخرین نسل پردازنده های 8 هسته ای از معتبرترین شرکت پردازنده در دستگاه های میراکو استفاده شده که مدل 8 هسته ای برند اینتل ( Intel SpreadTrum Airmont Architecture ) با معماری 64 بیتی و همچنین فرکانس 1.87 گیگاهرتزی می باشد .

که این مدل حدود 25 درصد قویتر از پردازنده 8 هسته ای راک چیپ PX5 که قویترین پردازنده حال حاظر بازار است میباشد و همچنین به دلیل کاهش مصرف انرژی و عملکرد در شرایطی با فشار کمتر مشکلاتی اعم از هنگ کردن و کاهش عملکرد مدل های PX5 که با دمای بالا کار میکنند و در شرایط گرمایی سخت در جنوب کشور گاهی دچار کاهش عملکرد میشوند را ندارد.

  • پردازنده گرافیکی GPU :

این پردازنده در واقع واحد پردازش کننده کارهای گرافیکی سیستم مانند پخش فیلم و عکس و حرکات انیمیشن و گرافیکی می باشد ، مهمترین نکات این واحد علاوه بر سرعت و قدرت در پردازش کارهای گرافیکی ساپورت کردن API های به روز تر میباشد که با سیستم ها و برنامه نویسی های جدید هماهنگی لازم را بر قرار کند

به عنوان مثال در پردازنده های قدیمی تر یکی از مشکلاتی که وجود داشت بحث اتصال دوربین های ضبط تصاویر DVR بود و به دلیل عدم ساپورت فرمت خروجی دوربین توسط پردازنده آن مدل ها مجبور به تبدیل و کانورت تصاویر ورودی از دوربین DVR شده و سپس قابل ذخیره سازی روی حافظه دستگاه بودند ، همین امر باعث میشد تا هنگام ضبط تصاویر دوربین پردازنده با تمام قدرت 100% مشغول به کانورت تصاویر شود و باعث هنگ کردن و به شدت کندی دستگاه هنگام ضبط تصاویر میشد ، از این رو در سری جدید دستگاه های میراکو از مدل ARM Mali T820 mp2 که نسل هشتم پردازنده های گرافیکی ARM با ساپورت ( OpenGL® ES 1.1, 2.0, 3.1, 3.2 ) + ( ™Vulkan 1.0 – OpenCL™ 1.1, 1.2 Full Profile – RenderScript ) و همچنین رنج زیادی از API های گرافیکی دیگر … است استفاده می شود.

.

.

3- برد LCD :

یکی دیگر از بردهای مهم این دستگاه ها برد LCD میباشد که معمولا در پشت پنل LCD نصب میشود ، که وظیفه ی آن اتصال پنل تاچ یا صفحه لمسی + صفحه تصویر LCD + در صورت وجود اتصال به پنل دکمه های کیبورد یا دکمه های فیزیکی پنل و نهایتا اتصال برد بکلایت در مدل های تمام لمسی به مادربرد اصلی میباشد . از این رو مهمترین نکته در این برد کیفیت قطعات به کار رفته و نحوه اتصالات و مونتاژ آن میباشد چرا که وظیفه اتصال ادوات پنل جلوی ضبط را به مادربرد اصلی دارد و مشکلی در کیفیت و قطعات روی این برد میتواند باعث ایجاد مشکل برای کل دستگاه شود.

4- برد DVD رام :

این برد نیز جزو بردهای ثانویه محسوب شده و وظیفه آن ایجاد ارتباط میاد دستگاه های DVD رام اینترنال یا داخلی با مادربرد اصلی بوده که در مدل های پایینتر از 8 اینچ معمولا استفاده میشوند که فضا برای استفاده از اینگونه DVD رام ها در داخل دستگاه وجود دارد ، در غیر اینصورت برای مدل های 9 اینچ به بالا معمولا در صورت نیاز کاربر امکان استفاده از DVD رام به صورت مجزا و اکسترنال وجود دارد ، فقط باید توجه شود که هنگام تهیه کردن این دستگاه به صورت مجزا دقت کنین که دارای ویژگی AV connectivity باشد ( مانند Samsung SE218BB ) که معمولا نیز فقط دارای یه شاخه کانکتور اتصال USB هستند

………………………………………………………………………………………………………….

نتا……….ونئد….

بررسی کیفی :

در نهایت علاوه بر مشخصات فنی و تفاوت های بسیار زیاد در قطعات این دستگاه ها که مانند دیگر دستگاه های دیجیتالی مانند موبایل و تبلت ها که دارای بازه های قیمتی زیادی میباشند موارد دیگری نیز در امر قیمت گذاری این دستگاه ها تاثیر گذاری بالایی دارند که حتی گاهی 2 دستگاه کاملا مشابه از نظر کمیت در مشخصات سخت افزاری نیز می توانند تا 20 یا 30 درصد اختلاف قیمتی را داشته باشند.

که در این مورد مهمترین آن شرکت سازنده و برند تولید کننده قطعات میباشد که درجه بندی محصول از نظر کیفی را مشخص میکند ، که در اینجا ما با مشارکت با شرکت Road Rover که بسیار قویتر از شرکت winca که در ایران شناخته شده تر است همکاری میکنیم تا بالاترین قطعات را با بالاترین کیفیت ممکن در کنار هم قرار دهیم ، حال برای مثال 2 نمونه مادربرد که از نظر سخت افزاری کاملا مشابه هستند را نشان میدهیم که وقتی حتی کاربر حرفه ای با استفاده از نرم افزارهای شناسایی سخت افزار ( مانند CPU-Z ) اقدام به بررسی قطعات میکند و 2 مدل را یکسان تشخیص میدهد نیز دچار اشتباه شود زیرا کمیت چیزی جدای از کیفیت میباشد و همین امر به ظاهر ساده میتواند گاهی 20 تا 30 درصد در قیمت نهایی محصول اثر گذار باشد.

حال در نظر داشته باشید که دستگاهی با مشخصات فنی متفاوت و همچنین کیفیتی متفاوت تا چه حد میتواند اختلاف قیمت ایجاد کند ، یکی از مواردی که کاربران به صورت سطحی به آن نگاه میکنند همین موارد است که به دلیل سایز و ظاهر مشابه دستگاه آنها را یک مدل میدانند ، در صورتی که بر خلاف سایر دستگاه های تبلت و موبایل که معمولا با تغییر سخت افزار ظاهر آن ها نیز تغییر میکند در این دستگاه ها به دلیل مرتبط بودن ظاهر پنل با داشبورد خودرو و عدم امکان تغییرات معمولا ظاهر همه پنل ها در سایزهای مختلف یکسان میباشد و لذا از این طریق به هیچ عنوان نمیتوان تشخیصی در مورد قیمت و مشخصات فنی آن داد. چرا که یک دستگاه اندرویدی با سایز یکسان 10 اینچ برای یک خودرو و با ظاهر یکسان در پنل میتواند رنج قیمتی بین 2 تا 4 میلیون و یا حتی بیشتر را داشته باشد .

.

.

  • سخن پایانی :

در این مقاله سعی شد تا اصلی ترین قطعات استفاده شده در مولتی مدیاهای خودرو نقد و بررسی شوند گرچه برای بررسی کامل قطعات نیازمند بررسی جزییاتی بیشتر میباشد ولی به دلیل اهمیت کمتر آنها از توضیحات جزییات بیشتر صرف نظر شد و همین موارد جهت شناسایی و مقایسه مدلهای مختلف این دستگاه ها کافی میباشد.

همچنین چند مورد از اشتباهاتی عمومی که معمولا مصرف کنندگان در انتخاب این دستگاه ها مرتکب میشوند شامل :

  • یکسان دانستن مدل ها بر حسب ظاهر آنها ، که برخی گمان میکنند قیمت گذاری دستگاه ها بر حسب سایز صفحه نمایش بوده در صورتی که اختلاف سایز بین مدل های 7 – 8 – 9 -10 اینچی چیزی در حدود 100 الی 200 هزارتومان میباشد در صورتی که از یک برند و یک کیفیت باشند ، و اختلاف قیمت اصلی مربوط به قطعات مادربرد میباشد ، به طوری که ممکن است یک مدل 7 اینچی از یک مدل 10 اینچی بسیار گران قیمت تر باشد.
  • از طرفی برخی دیگر از کاربران مقایسه مشخصات سخت افزاری را صرفا بر مبنای اعداد نوشته شده روی کاغذ و یا دستگاه می دانند ، به طوری که حتی گاهی شرکت سازنده اعداد و مشخصاتی غیر واقعی رو روی جعبه و یا حتی سیستم دستگاه مینویسند که برای بررسی بهتر میتوانید از برنامه هایی مانند CPU-Z یا دقیقتر از آن AIDA64 را استفاده نمایید که مشخصات دقیق تر و واقعی تر از دستگاه را نمایان می کنند . و بعد از آن که مشخصات واقعی پیدا شد نوبت به بررسی مدل ها و کیفیت آنها میرسد ، به طوری که شما به طور مثال وقتی برای یک سیستم کامپیوتری یک رم 4 گیگ بخواهید تهیه کنید ممکن است با قیمت هایی بسیار متفاوت رو به رو شوید مثلا بین 200 هزار تا 400 هزار تومان یعنی تا 2 برابر قیمت ولی هر دوی آنها رم 4 گیگ هستند و به همین شکل در این دستگاه ها نیز بعد از بررسی کمی باید از نظر کیفی و مدل و برند قطعات نیز بررسی شوند که نیازمند تحقیقات بیشتری میباشد .

در نهایت این مطلب در بهمن سال 1397 نوشته میشود و قیمت های تخمینی و هزینه های مازاد مطرح شده بر مبنای نرخ ارز امروز حدود 11-12 هزار تومان میباشد چرا که قیمت قطعات رابطه مستقیمی با قیمت روز ارز دارند .

 

‫0/5 ‫(0 نظر)